onsdag 18. november 2009

St.Martin

I Lille A sin steinerbarnehage har dei nettopp feira St.Martin med ein lanternefest. Det var ein kjempefin kveld! Barn og foreldre møtte opp i barnehagen etter at det var blitt mørkt, og alle barna fann fram lanternene sine etter eit lite dukkespel i hjerterommet (fellesarealet i barnehagen). Så gjekk vi i tog frå barnehagen og bort til ein sjukeheim i nærleiken, der barna sang og delte ut sol- og månekaker. Lille A har prata om lanterna si leeenge, og er så stolt av den! Den er laga av lekkert papir, og så har ho nok fått hjelp til å klippe ut små bilder, der ho har limt sikepapir over. Med eit lys inni er den heilt skjønn!
St.Martin kom ridande til byen Amiens ein kald vinterkveld, og møtte ein fattig mann ved byporten. Legenda seier vidare at han då tok sverdet sitt og delte den flotte kappa si i to, og gav halvparten til den fattige. Den natta hadde han ein draum, der han såg Jesus bere den halve kappa.
Dette biletet er henta frå Lullaby og la la

No har eg brukt kvelden på den neste store happeningen i barnehagen. På søndag skal det vere julemarknad, og i fjor var det ein kjempesuksess!! Vi kan ikkje vere med, og eg er såå lei meg for det, men har hekla armband etter inspirasjon frå Karen Klarbæk, og har baka havreflarnliknande, julete og fantastisk gode kjeks! Det luktar himmelsk!

5 kommentarer:

  1. Å, det husker jeg vi feiret når jeg gikk i barnehagen :D vet ikke om vi hadde sol og måne kaker, men vi hadde laget lanterner av melkekartonger og silkepapir også sang vi :D Har ikke hørt noe mer om den tradisjonen siden da, men i barnehagen til Turbo og Lillebror skal vi ha fakkeltog neste uke, det er koselig det og.

    Ha en fin kveld :D

    SvarSlett
  2. så fin sånn hva het det, lanterne? det må du hilse å si at jeg synes, kjempe fin. jeg likte drømmen, at han hadde gitt den til Jesus. fint. fin blogg by the way.

    SvarSlett
  3. Har aldri hørt om denne ferieinga før, men hørtes koselig ut.

    Så flott lanterne hun har laget, jenta di!
    Koselig!

    SvarSlett
  4. Hei Guro. Jeg har vært inne på siden din noen ganger. Det er veldig koselig og inspirerende å se og lese, både om alle de flotte sakene du omgir deg med - og ikke minst det du skriver om livet med dine kjære.
    Takk for at du deler. Vennlig hilsen fra Marita i Bodø

    SvarSlett
  5. Jeg har jobbet over 15 år i barneskolen, men jeg har aldri hørt om St.Martin før. Ei heller kan jeg huske at dette ble markert når mine to gikk i barnehagen. Det var derimot en fin fortelling som symboliserer en av de viktigste egenskapene et menneske kan ha.

    SvarSlett



blogger template by lovebird