mandag 4. april 2011

DIY smekke

Det er så mange eg snakkar med som seier at dei ikkje kan å sy.
Det trur eg ikkje så veldig på.. Eg trur at dei aller fleste som prøvar seg på eit enkelt prosjekt
vil få det til. Det handlar berre om å finne det riktige prosjektet. Så her kjem ei enkel oppskrift på korleis du kan få kjenne på den gode kjensla av meistring og samtidig laga noko brukandes...

Finn ei smekke du likar. Eg har funne fram ei frå Blafre.
Denne legg du på to lag med stoff, ei framside og ei bakside.
Her har eg brukt frottè på baksida, for å kunne halde på ein del væske, 
og mjukt og godt sengetøy som framside.
Teikn rundt smekka.
Du kan bruke spesialblyantar...
-eller ein vanleg penn...
Men ikkje klipp ut enno!
Sy ein sikksakksaum sånn cirka på streken,
og klipp så nærme saumen du kan utan å klippe av tråden.
Det kan nok vere lurt å feste stoffa saman med knappenåler først,
og kanskje klippe litt grovt rundt, slik at stykket du held på med blir litt mindre.
La barnet få vere med på leiken...
Finn eit skråband i passande farge,
og sy det fast langs kanten.
Fest eventuelt på noko pynt,
som dette strykemerket frå Happy Bella.
Fest på eit par trykknappar eller litt borrelås.
Eg likar faktisk best det siste. Enkelt å feste og så lettvint i bruk!
Test ut det ferdige resultatet...
Denne vart i alle fall godkjent! ;)

Lukke til!

18 kommentarer:

  1. Så fin den ble!!! Det skal jeg prøve meg på nå som jeg snart får en smekke-gutt igjen! Herlig søndags-innlegg også; herlighet, det var godt med SOL i går! Endelig VÅRstemning:)

    Klem

    PS: Må inn å kikke på båndene; lekre farger!

    SvarSlett
  2. ha en god dag begge to! Vi gleder oss til å trefef dere i påska!

    SvarSlett
  3. Superflink! Skjønne bilde av A :) Nå må jeg stikke, kake venter...

    SvarSlett
  4. Tak for DIY-jeg må igang med nogle smække, når jeg lige har fået fat i noget frotte:-) God uge...

    SvarSlett
  5. Yes, akkurat en slik type DIY jeg trenger ;). Så fin den ble! Og så fin gutt du har! Smekker har en erfaringsvis aldri nok av. En fin fin mandag til deg!

    SvarSlett
  6. Fin oppskrift!
    Jeg synes skråbåndet er det som er vanskeligst å få fint. Men jeg har ikke prøvd å siksakke først...

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  7. Nice :D
    Er inne i en hekleperiode jeg nå, lite sying. Skulle sy bursdagskjole til lillejenta, men ble IKKE fornøyd med stoffvalget, den ble bare supertrist... Så da ble jeg bare sur og la fra meg alt. Kjenner meg mer tiltrekt slike små prosjekter som det der ja ;) Men enn så lenge blir det noen tøfler til ja ;) Holder på å skal fylle opp i min "hjemmelagede-julegaver-kasse"


    Klemklem

    SvarSlett
  8. Nydelig smekke på et nydelig barn!

    SvarSlett
  9. Så fin smekke, og så fint stoff du har brukt. Smekke er passelig prosjekt å sy når en ikke har sydd så mye. Og så er det jo nyttig :)

    Marit

    SvarSlett
  10. Så enkelt kan det gjøres! Jeg tror også flere kan sy. Veldig fin DIY:-)
    Og tusen takk for gode innspill på kortbuksa - nyttig og allerede kilde til nye prosjekter:-) Men først skal vårsola NYTES med mange lange turer på meg og den fibente. På Røros er det fortsatt masse snø - men det lukter varm vår!

    SvarSlett
  11. DET triumferande blikket på godingen:-)

    SvarSlett
  12. Knallfin, haha. Det der skulle til og med jeg klart;) Jeg eier ikke et lite snev av sykunnskaper.

    Flott blogg du har!

    SvarSlett
  13. Har smuglese litt på bloggen din ei stund, og den er så fargerik og fin! Til å bli glad av :)

    SvarSlett
  14. Super søt smekke. Har et spørsmål til deg. Om du kunne vist trinn for trinn hvordan du syr på skråbånn? Har gjort et forsøk selv, men fikk det ikke til.

    Klem fra Ann Kristin

    SvarSlett
  15. Originalt og tøft! Eg likar det.
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett



blogger template by lovebird