tirsdag 1. november 2011

Tips til Københavntur?

Foto: Butik Retro Villa/Tia Borgsmidt

Om nokre dagar går turen til København, dette mekka for oss bloggarar... ;) Eg har funne fram til maaange ting eg vil gjere der, men lurer på om du har nokre tips til meg? Heldigvis skal eg reise med to gode venninner, og vi vil få med oss både kultur, kreativitet og shopping, og sjølvsagt også god mat og drikke. :) Vil du sjå kva eg har funne fram til? Klikk på navnet for å komme til heimesida.

Butik Retro Villa - med eit fantastisk utvalg retrotapet og anna godis! (Badstuestræde 17)
H&M Home - kanskje verdt ein titt? (Læderstræde 27)
Notre Dame - dill og dall og småtteri? (Nørregade 7)
Grønlykke - fargerik og retro og søt... (Læderstræde 3 og 5)
Fil de fer - franske loppemarkedfunn (Store Kongensgade 83a)
Workshop Copenhagen - eit kunstnerkollektiv (Studiestræde 16)
Designer Zoo - butikk, verkstad og galleri i eitt! (Vesterbrogade 137)

 Foto: Illums bolighus
Casa shop - dansk og internasjonal design (Store Regnegade 2)
Hay CPH - så mykje kult interiør! (Pilestræde 29)
Stilleben - keramikk, glas, tekstil, interiør, smykker... (Læderstræde 14)
Illums bolighus - dansk design og interiør i massevis! (Amagertorv 10)
Solspejlet - antroposofisk butikk (Frederiksborggade 41)
KAiKU - skandinavisk design (Kompagniestræde 8)
Husflid - retro og superkreativt (Blegdamsvej 124)
Louisiana - Museum of Modern Art
Girlie Hurly - fargerikt og fint (Istedgade 99)
Quriosa - gjenbruksbutikk (Rantzausgade 33)
Foto: Grønlykke
Contrast - kjøkkengreier og gåver, trur eg (Hovedvagtsgade 6)
Sømods Bolcher - liten dropsfabrikk (Nørregade 36)
Superlove - både klede og living.. (Nørregade 45)
Stof2000 - stoff og sytilbehør

Det hadde vore veldig kjekt med tips om fine marknader eller galleri vi kunne besøkt, syns eg. Har du nokre butikkar, teater eller museum som du vil anbefale? Eller kva med supre cafèar eller andre spisestader? Mmmm - eg gler meg masse, i alle fall!

Og jada, eg veit at dette vart litt i overkant mykje, men vi må jo ha litt å velge blant. ;) Og dette innlegget er nok veldig for meg og dei to reisevenninnene mine! Men kanskje andre også finn tips her? Eg har i alle fall benytta meg av tips frå BoligLiv og Klikk i leitinga. :) Om du legg att dine beste forslag, hadde eg blitt superglad om du la ved lenke eller noko, slik at eg kan finne fram.. ;)

Ha ein fin kveld!

19 kommentarer:

  1. Oioioi, så heldig du er som skal på tur!! Håper å få til en tur dit snart jeg også, og da skal jeg huske på denne lista:) En som ikke sto der var billigbutikken Tiger! Der kan det være mye fint og moro å finne! http://www.tiger.dk/

    SvarSlett
  2. hei du
    åå så deilig med venninnehelg til København. Og du høres jo ganske så forberedt ut! :) da får dere sikkert maks ut av det.

    jeg leter etter tips-innleggene jeg har laga før.
    Her er en deilig kafe verdt et besøk i alle fall:
    Bang og Jensen: http://apenthus.blogspot.com/2011/01/kbentips-bang-jensen.html

    legger inn mer om jeg finner samleinnlegget jeg ser etter:)

    SvarSlett
  3. og her er en fin bokkafe med mat nær Rundetårn:

    Paludan:
    http://apenthus.blogspot.com/2011/02/kbentips-bokcafe.html

    SvarSlett
  4. ok
    et siste tips.
    Deilig og fint spisested ranka som det 5. beste i byen: Tight.
    I ei sidegate til Strøget. Veldig sentralt for en deilig lunsj eller middag.

    http://tight-cph.dk/

    ellers er der noen fine designer-bruktbutikker i gata rett ovenfor Nyhavn, i Bredegata.

    kos dere ordentlig. og god tur!
    regner med det blir rapport når du er tilbake? :)

    SvarSlett
  5. oooooooooohhhhhhh..lucky you!Hm home er verdt turen tror jeg...du hvis du ser putetrekk med rådyr vil du kjøpe med til meg da?:)tomt her hjemme.....
    Gooooooooooooood tur fine du og kos deg:)
    Klem fra Julie:)

    SvarSlett
  6. Ahh, Stof2000. Jeg gikk på folkehøgskole i Danmark og tok et kurs i klesdesign. Husker jeg hamstret glidelåser til 3 kr stykket :-D

    SvarSlett
  7. Jeg elsker Køben! Må alltid innom Tivoli. Julemarkedet rekker dere vel ikke, men hyggelig læll. Ellers har du jo funnet mange gode tips. Gå opp i det Runde tårn om det er fint vær og se utover byen. Spis en pannekake med Nutella og banan av en av gateselgerne. Snakk tulle-Dansk.

    Gå til Islands brygge og spis deilig Økologisk is og vandre rundt på "ukjente" butikker. Her er det særs hyggelig og ikke langt fra sentrum. Vi pleier å bo hos Mortens Fetter på Islands Brygge.

    God tur og gratulerer med 1-åringen :) Gratulerer også med 6 åringen!

    http://www.aok.dk/byliv/det-ny-islands-brygge

    SvarSlett
  8. Hehe...dere skal gjøre København ser jeg...

    Jeg reiser med søstra mi torsdag ettermiddag og blir til lørdag ettermiddag. Vi er vell der samtidig da tenker jeg ;) Bare se etter en korthåra dame med krykker det, så ser du meg...smil...

    Jeg skal definitivt på Notre Dame som er yndlingsbutikken. Så skal jeg til Retro Villa og Butikk NØ (http://www.butiknoe.com/shop/frontpage.html).

    Det er også et loppemarked i studenthuset ved det Runde tårn lørdag 10-15. Kanskje vi tar en titt der.

    Kanskje spise deilig cupcakes på Agnes cupcakes og spise deilig lunsj på The Royal Cafe.

    Det var visst startskudd for juleølservering i helgen med mye ståk rundt det. Hvis du liker øl da. Jeg er ikke så kin på det...hehe...

    Skal sjekke ut de andre tipsene du har fått. Stines hjem og Hjertelill skriver også litt tips om Køben.

    Ha en deilig tur med venninnene!
    :) Siw

    SvarSlett
  9. Jeg er veldig glad for mange tips, for vi skal også til Køben for julegaveshopping og god mat=) Det høres veldig koselig ut med venninnetur. Vi har reservert bord på Famo, som skal være en fantastisk restaurant. Vi har fått den anbefalt fra veldig matglade venner. Ellers ser det ut som du skal innom noen av de butikkene jeg vil besøke=) Håper dere har det bra. God klem fra Vibeke=)

    SvarSlett
  10. Åååå...København! Eg vil på tur!!!

    Dersom det er vèr til det, anbefaler eg ein rundtur med kanalbåt (avgang frå Nyhavn). Fin måte å sjå byen frå litt andre vinklar!

    SvarSlett
  11. Hei!
    Fannymia (fannymia.dk) er ein butikk med herlege, fargerike barneklede. Dei sel også stoff i glade fargar, knappar, litt leiker og pynt. Ei skikkeleg gladbutikk (i alle fall for dei med syinteresse og barn). Om eg hugsar riktig så er den ikkje så langt frå retrovilla.

    God tur:-)

    SvarSlett
  12. Ahhh, Køben...! Lucky you:)
    Julemarkedet i Tivoli har vel kanskje ikke åpnet ennå...? Hvis ikke hadde jeg tatt turen dit;) Men ser ut som du har maaaange andre gjøremål da! Kooos deg:)

    Klem, Janne

    SvarSlett
  13. Vel, du har funnet det meste, men Gammel Kongevej er en fin gate, den er veldig laber i starten hvis du går via Vesterport, men når du kommer over "kneika", så har du butikker som 1001 perler, Modæne køkken (masse kule greier), Meyers Deli (om du skal spise litt), mange andre butikker, så går Gammel Kongevej ver til Smallegade og der ligger en av våre absolutt favoritter, Gan-i-ture. Lørdager er det marked på Rådhusplassen som ligger vis i vis Garn-i-ture.

    Ellers er det en hel del garnbutikker og andre småbutikker rundt Strædet:) og jeg ser du har funnet frem en del av de adressene.

    Håper det var til litt hjelp.

    Hilsen Silje

    SvarSlett
  14. Sikke mange fine steder I skal besøge. Jeg håber I får alletiders skønne tur.

    SvarSlett
  15. OMG utrolig mye flotte sider du har funnet!!! Denne skal jeg bruke hvis det blir køben tur på meg!!!
    God tur:)))

    SvarSlett
  16. å, det såg jammen ut som mykje kjekt! Kjenner at eg og har lyst dit ein gong..

    God tur!

    SvarSlett
  17. Hej du
    Det lyder som om, I allerede får travlt, men jeg kan supplere med Jægersborggade, som er en superhyggelig gade med mange fine små butikker med porcelæn, prints/kunst, cafeer, bagerier, smykkeforretninger osv. De har en hjemmeside: http://www.jaegersborggade.dk/site/

    Hele Istedgade er også ret lækker - det er der, hvor Girlie Hurlie ligger. Så der ville jeg lige gå en tur op og ned ad, når jeg alligevel var der. Mine favoritter er Hornecker (sko), Donn Ya Doll (tøj), DANSK (tøj) og DANSK manufaktur (interiør). I sidegaderne til Istedgade ligger der også mange fine butikker. F.eks. Nejsum i Valdemarsgade med fine smykker.

    Mht. spisesteder, så kan jeg anbefale Spiseri, som ligger i Griffenfeldtsgade. Italiensk restaurant, som netop har vundet en pris som årets bedste billige restaurant. Deres hjemmeside: http://spiseri.dk/ Eftersom I kommer i en weekend, skal I nok bestille bord.

    Mht. loppemarkeder mv. kan jeg anbefale hjemmesiden www.markedskalenderen.dk, som er en oversigstkalender over loppemarkeder i hele DK.

    God fornøjelse med det :-)

    SvarSlett
  18. Åh det bliver hyggeligt. Jeg drager også selv til KBH fra Jylland i weekend. Glæder mig helt vildt!
    Rigtig god tur til jer

    SvarSlett
  19. Så fin blogg! Denne har jeg lest før, og plutselig fant jeg den igjen, sånt er morro! Nå blir jeg følger så jeg ikke mister deg igjen, haha ;)

    Ser at du ikke har skrevet opp tiger, men det er altså en alá søstrene grene butikk. Masse greier, billig og artig!
    De ligger litt her og der, men er ganske sikker på at det ligger en i strøget.

    Ville også dratt innom Royal Copenhagen sitt outlet og gjort ett skikkelig porselens kupp!

    God tur :)

    SvarSlett



blogger template by lovebird