mandag 23. mai 2011

Skulle ønske...og Paristips..

Skulle ønske eg fekk meg til å strikke ein slik! Eg fall pladask for dette herleg sommarplagget,
og så snart eg får somla meg til det, skal eg bestille dette fiiine garnet og sette meg ned med strikkepinnane!
Bilda har eg fått låne av flinke MonsterMønster, som forresten vart kåra til Beste håndarbeidsblogg i Håndlaga 2011! Du finn innlegget om dette strikkeprosjektet og mønsterlenke  her.
Om ikkje så lenge drar vi på bryllupsreise til Paris...hihi!
Ja, det er ikkje vårt bryllup, altså, for det er faktisk snart fem år sidan,
men det er nokon andre som giftar seg i Paris, og vi er så heldige å få komme! :)

Trur Lillebror hadde likt seg i ein slik sommarleg dress der. For det er vel sommar der no? :)
Er det forresten nokon som har tips 
til kva vi bør gjere og sjå når vi er i Paris?
Mannen, eg og Lillebror skal bu rett ved Louvre, så dit skal vi sjølvsagt.
Men ellers har vi lite planar for den laurdagen og søndagen vi skal vere aleine.
Tar gjerne imot tips, og kanskje det beste tipset får ei belønning? ;)
Gler meg i alle fall MASSE til kultur, cafèliv og romantikk...

Håpar du har ein deilig mandag!

12 kommentarer:

  1. ååh..så heldig dere er!!

    mitt beste tips er å dra til Eifeltårnet FØR dere drar noe annet sted! ha med kartet, og spott ut de plassene dere har tenkt å se, så får dere litt bedre oversikt!
    man får noen kjennemerker å forholde seg til når man er der i "turistjungelen"

    ..ellers så vil jeg si at smågatene i mount martre er helt fantastiske..masse små spennede smug og rare butikker..heeeerlig!!

    SvarSlett
  2. Jeg har aldrig været i Paris.. men rigtig god tur Guro...
    Jeg vil derimod sige, at den sommerdragt er lækker.. jeg ville gerne strikke den uden ben...! Tak for link..
    Knus fra C

    SvarSlett
  3. Nydeleg soomarbody! Er så glad i den forma! Ein slik ein skal eg jammen strikke til broremann som kjem i august : ) Takk for tips!!

    Me var i Paris i 3, eller var de 4?, dagar, og eg måtte til Eiffeltårnet kvar dag. Det fascinerte meg noko heilt ekstremt, ikkje minst om kvelden då det var opplyst (og blinka kvar heile time).
    Ellers gatene i Mount Martre, sitte på ein liten cafe og drikke kaffi og ete franske bakevarer : )
    Me var ganske turistete, og fulgte dei "oppteikna" rutene. Litt keisamt kanskje, men så treng me ikkje gjere det neste gong.
    God tur!!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for koselig kommentar på bloggen, Guro=) Paris høres superkoselig og romantisk ut. Håper dere får en flott tur=) Klem fra Vibeke

    SvarSlett
  5. Jeg må bare anbefale Mont Martre. Fantastisk stemning, trange gater og herlig atmosfære! Gå trappene opp fra karusellen og opp til Sacre Caeur (nydelig kirke like ved mont martre), sitt på en kafe, gå i butikker...sukk! Kan jeg få gjemme meg i bagasjen?

    Og så vil jeg anbefale latinerkvartalet, og med det som utgangspunkt gå langs Seinen og se på alle bodene som selger gamle bøker, postkort, plakater...kommer ikke derfra uten ett eller annet! Det gjorde ikke jeg i alle fall;)

    Ha en super tur!! Gleder meg til å lese hvordan dere hadde det etterpå:) Det er en nydelig by!

    SvarSlett
  6. Hei!
    Jeg er en frankofil fransklærer som har vært i Paris mange ganger og må bare få hive meg på de som stemmer for Mont Martre! Og latinerkvarteret..

    Men mitt beste tips er faktisk å ta en tur med en sånn to etasjejs turistbuss! Det gjorde ikke jeg før på 5. eller 6. turen dit, det burde jeg gjort før!!

    Paris er vidunderlig! Finn smågater etter at dere har gjort unna Eiffeltårnet og ikke prøv å rekke alt på to dager, planlegg heller å komme tilbake en tur:)

    Riktig god tur! Bon voyage!

    SvarSlett
  7. Flott drakt.
    Den passer fint til en liten tass;)

    Koselig med tur til Paris. Aldri vært der, så jeg kan dessverre ikke bidra med ideer!
    god tur!

    SvarSlett
  8. For ein nydeleg sommardrakt! Og så Paris da! Høyres heilt nydeleg ut! Eg har vore der, og sjølv om det var i iskalde desember, var det magisk!

    Mi beste anbefaling er å ta turen til det store utandørs antikkmarkedet litt nord i byen(hugsar desverre ikkje namnet..). Litt stive prisar - men duverden så mykje artig!

    Kos dokke!!
    Klem

    SvarSlett
  9. Oioi. God tur til Paris. Byen i mitt hjerte! Ta turen til Montmartre, og ikke glem Sacre Coeur, den flotte basilikaen på toppen av trappene. Noen gang er det messe og da er det tent lys inne og man kan stille gå inn og ta innover seg den sakrale stemningen! Ett råd: Ikke sett deg ned på fortausrestaurantene på kunstnerkvartalet der oppe om du har tenkt å nyte en kaffe.. Kelnerene står og venter på at du skal ta den siste supen, slik at de kan få deg avgårde for å ta inn nye gjester.. Men overalt andre steder i Paris er det et must å sitte på fortausrest. å se folk passere forbi.
    Ved Metro Anvers ved Sacre Coeur ligger Marcé St. Pierre: 5 etg med stoff! (tror jeg du vil like!)
    Ellers vil jeg anbefale markedet i Porte de Venves, alt du kan tenke deg av brukt og vintage og ikke noe glorete ILoveParis-faktor!
    God tur og hils til Paris! :)
    LenaE

    SvarSlett
  10. Åh deilige Paris!
    Jeg var der i oktober sammen med søsteren min og vi hadde det topp!
    Området vi likte best heter Le Marais, masse cafeer, småbutikker og smågater - og ikke fullt så mye turister som ved Montmartre.

    God tur, og kos dere masse!

    SvarSlett
  11. AHHH Paris..oui oui!
    Latinerkvarteret...lalala. Der kan man tusle, handle, smile, drikke deilige kaffe og spise mye kake i herlige omgivelser. Det her her du finner multikulturell mat til litt lavere priser enn ellers i Paris og deilig is. Det kan være lurt å se Paris fra toppen av Notre Dame istedet for Eiffeltårnet, for der er det kø. Jeg syns jeg fikk god nok utsikt ifra Montmartre, vi bodde like ved Montmarte. Ellers er det alltid gøy å handle sin egen lunsj på en dagligvarehandel og spise i det fri. Vi var der en uke når vi var der, da er det absolutt verdt å se den mektige og utrolig vakre hagen i Versaille. Det tar mellom 30-45 min med tog dit. Det er romantikk det! Perfekt for trilletur med lillegutt også. Kos dere!

    SvarSlett
  12. Hei Guro,

    Paris, nydelig - det var der jeg traff mannen min ;-)

    Louvre er naturligvis et flott museum, men jeg må innrømme at det er best fra utsiden - arkitekturen er fenomenal med glasspyramidene mot de eldre fasadene. Hvis dere har mye tid så ja - gå inn, men det tar en evighet å gå gjennom alle rommene. bestem i tilfelle på forhånd hvilke perioder dere synes er viktige å få med dere. Jeg for min del vil heller anbefale å gå på Musee d´orsey http://www.musee-orsay.fr/en/home.html
    dette fordi jeg er mer interessert i kunsten fra 1850 og oppover, og den finner du her, mens i Louvre er det fortrinnsvis kunst fra før 1850.

    flere tips: Pompidousenteret er artig å se på, et bygg der vannrørene har en farge, elanlegget en annen og alt dette er utenpå! og evt. gå inn, artig museumsbutikk og relativt fin restaurant på taket.
    Generelt er det dyrt da på disse turistatraksjonsplassene, men...

    Jeg vil også anbefale å legge turen en dag forbi Notre Dame, jeg liker den i alle fall veldig godt.

    ja, det var en liten hilsen fra Kunsthistorikern.
    GOD TUR.

    SvarSlett



blogger template by lovebird